PARASITE

Op dinsdag 4 februari vertoont filmhuis Oldenzaal de satire 'PARASITE', winnaar van de Gouden Palm in Cannes.

'Parasite' is een gelaagde en geslaagde satire op de Zuid- Koreaanse klassenmaatschappij die echter in elke kapitalistische samenleving had kunnen plaatsvinden.

Zelfs in Amerika, waar niet-Engelstalige films het zelden goed doen, is 'Parasite' een hit. Het thema is dan ook heel actueel: de groeiende kloof tussen arm en rijk. De filmregisseur, Bong Joon-ho verwijst voortdurend naar dit contrast door gebruik te maken van prachtige symboliek.

'Parasite' valt te omschrijven als een treurige komedie, een geestige thriller, een maatschappijkritisch familiedrama of een realistische satire met bovennatuurlijke elementen. De film is dat alles en meer. Daarom: een blik op een gitzwarte film die smakelijk doet lachen, maar door de onderhuidse pijn ook aan het denken zet.

'Parasite' draait om twee gezinnen. De Kims hebben niet bepaald de loterij gewonnen: ze leven in een armzalig souterrain en vouwen pizzadozen voor de kost. En dan heb je de Parks, die op een heuvel in een moderne villa wonen. Het huis – ontworpen door een befaamde architect – is zo groot dat ze niet eens al hun eigen kamers kennen. De families komen met elkaar in aanraking door zoon Ki-woo, die via-via een baantje krijgt als huiswerkbegeleider bíj de rijke Parks. Dat daar een Oxford-licentie voor vervalst moet worden, nemen ze op de koop toe.

Wat blijkt: het gezin leeft wellicht aan de grond, maar is behoorlijk gewiekst. Voor je het weet wurmt de rest van het gezin zich ook de villa in: zus Ki-jeong komt opdraven als 'kunsttherapeut' Jessica, vader Kim als chauffeur, moeder Kim als huishoudster. Beroepen die ze allemaal niet daadwerkelijk beheersen, maar ze blijken de rijken – die extreem op de ons-kent-ons-cultuur vertrouwen – uiteindelijk alles wijs te kunnen maken. Hun ingenieuze project zorgt voor veel hilariteit. Elke scène blijkt even heerlijk en op tempo gefilmd, en belicht het genre home invasion op z'n best.

Even hoop je dat ze het lukt, dat kansarme gezin, die leunen op een gelukssteen voor financiële voorspoed. Toch krijg je ondertussen ook medelijden met de Parks: echt slechte bedoelingen hebben ze niet, ze zijn vooral onbewust slachtoffer van het kapitalistisch systeem. Dat is wellicht nog wel het knapste van deze film, die onvermijdelijk een donkere wending neemt. Er zijn geen slechteriken, je hebt sympathie voor beide partijen: parasite blijkt een breed begrip. Uiteindelijk zijn de twee gezinnen slachtoffer van iets groters.

Hoe leid je een uitzichtloos leven waarin je niks hebt, terwijl de wereld alleen in dienst staat van mensen die álles hebben? En waar ligt precies de grens tussen rijkdom en trots? Het zijn kritische vragen over klasse en privilege, die Parasite probeert te beantwoorden. Ondertussen zit de film vol met symboliek, waarbij het thema 'geur' nog wel het mooist is. Want wat blijkt: je kunt jezelf wel in een chique pak hijsen, dan nóg hangt de geur van een kelderwoning aan je lijf. Of het gezin dat wil omarmen of maskeren, blijft tot de laatste minuut spannend.

Dankzij technisch vernuft, vertelkundig lef en sterk acteerwerk is 'Parasite' een van de beste films van het jaar. Bongs vermogen om mededogen op te wekken voor zijn personages, terwijl hij ze tegelijk meedogenloos fileert, maakt de film tot een meesterwerk.

'Parasite’ is zonder twijfel het filmhoogtepunt van 2019. (cinemagazine)

Wanneer

Prijzen

  • € 6,50 Prijs voor leden
  • € 9,50 Prijs voor niet-leden

Locatie

Filmhuis Oldenzaal

Adres
(vertoningsadres) Molenstraat 25, 7573 BJ Oldenzaal
Telefoon
0541-510001
Telefoon
0541-853664
E-mail
Website
www.filmhuisoldenzaal.nl/

Tip je vrienden

facebook twitter