Wist je dat Oldenzaal een stadspark heeft dat stamt uit de tijd dat de Textielindustrie in Twente glorieus bloeide? En dat je hier prachtig kunt wandelen? Ben je er nog nooit geweest?! Dan is dit zeker de moeite waard!

Geschiedenis

Het park werd aangelegd rondom Huize Kalheupink, een neorenaissance villa die in 1865 gebouwd werd in opdracht van H.P. Gelderman maar in 1957 werd afgebroken en vervangen door een eenvoudiger landhuis in Engelse stijl op een minder opvallende plek in het park. De tuin werd oorspronkelijk aangelegd door D. Wattez in 1895 heringericht door P.H. Wattez en rond 1913 uitgebreid met een rozentuin door tuinarchitect Leonard Springer in opdracht van een familielid van Gelderman die getrouwd was met een Engelse vrouw.

Het Park

omschrijving
omschrijving
Het Kalheupinkpark is een openbaar wandelpark met fraaie oude bomen, kunstwerken, een kleine (bord) weide en twee bronvijvers in de vorm van een appel en een peer. De tuin vormt een markante overgang tussen stad en platteland. Kenmerkend is hier het sterk glooiende karakter en het kleinschalige coulisselandschap hoog op de flank van de stuwwal in Oldenzaal. Als bijzondere bomen in het park worden genoemd: amberboom, ginkgo, Macedonische den, metasequoia, tulpenboom, Spaanse aak en Oosterse plataan. De bronweide is te nat voor gazons en wordt begraasd door runderen.

Beheer

Het landgoed staat onder beheer van de Geldermanstichting en werd afgelopen jaren gerestaureerd, herplant met bijzondere bomen en verlevendigd met beelden van hedendaagse kunstenaars. De wandelpaden kregen een betere aansluiting met aan de overzijde van de Haerstraat gelegen bosperceel De Eilandjes.

Beelden in het park

Liedje (twee haasjes)

omschrijving
omschrijving
Deze bronzen sculptuur is een werk van Iris Le Rütte (Eindhoven, 1960), dat door haar geschonken is aan de Gelderman Stichting. Dit kunstwerk bevat een verwijzing naar het textielverleden van Oldenzaal. De twee haasjes zijn namelijk Le Rütte’s interpretatie van het logo dat vroeger op de geproduceerde doeken gestempeld werd. Bovendien zijn de haasjes verwerkt in het huidige logo van de Gelderman.

Lucundi acti labores (draperiebank)

omschrijving
omschrijving
Deze bronzen sculptuur is een werk van Iris Le Rütte (Eindhoven, 1960). De titel is de Latijnse vertaling van ‘Na gedane arbeid is het goed rusten’. Deze titel is erg goed van toepassing op deze bank, waarop de bezoeker even tot rust kan komen op een prachtige locatie in het park. De bank bestaat uit twee handen, die een doek omhoog houden. De doek vormt het zitgedeelte van de bank en is een verwijzing naar het textielverleden. De bank werd verkregen van de gezamenlijke Service clubs uit Oldenzaal, nadat het 750-jarig bestaan van de stad werd gevierd en het idee ontstond dat er meer kunst moest komen.

Spinning Jenny

omschrijving
omschrijving
Deze bronzen sculptuur is een ontwerp van Nicolas Dings (Tegelen, 1953) en is vernoemd naar een spinmachine uit 1764. Deze ‘Spinning Jenny’ werd uitgevonden in Engeland, door James Hargreaves. Deze machine luidde in Oldenzaal de industriële revolutie in. Het bijzondere van deze machine was dat hij werkte op acht spoelen tegelijk. Vanwege de meisjesnaam die Hargreaves zijn machine gaf, wordt deze verbeeld als een meisje, tussen twee ‘spinnewielen’. Spinning Jenny werd verkregen van de gezamenlijke Service clubs uit Oldenzaal, nadat het 750-jarig bestaan van de stad werd gevierd en het idee ontstond dat er meer kunst moest komen.

Afgezaagde beuk

omschrijving
omschrijving
De afgezaagde ruim honderdjarige beuk die middenin de Engelse tuin staat is zeer abstract gesnoeid. Het was nodig, want de boom liet steeds vaker takken vallen. Het gevaar bestond dat wandelaars daardoor zouden worden geraakt. Door de beuk te snoeien kan hij volgens kenners nog heel lang mee. Zij vermoeden dat hier ooit meerdere beuken bij elkaar zijn gezet, waar deze bijzondere boom uiteindelijk de contouren aan te danken heeft.

Daphne

omschrijving
omschrijving
Deze bronzen sculptuur van Iris Le Rütte (Eindhoven, 1960) verwijst naar de Griekse mythe van Daphne en Apollo. De god Apollo is (door toedoen van de liefdesgod Eros) hopeloos verliefd op bosnimf Daphne. Hij wil haar koste wat het kost tot zijn vrouw maken. Daphne wil hier echter niets van weten en doet alles om aan Apollo te ontkomen. Als hij haar toch bijna te pakken krijgt vraagt Daphne, teneinde raad, hulp aan haar vader de riviergod. Hij verandert haar in een laurierboom zodat ze kan blijven voortleven maar geen last meer heeft van haar aanbidder. Zelfs dan blijft Apollo haar beminnen en zweert dat haar bladeren de hoofden van leiders zullen sieren (lauwerkrans). Bovendien gebruikt de god zijn gaven van eeuwige jeugd, zodat haar bladeren altijd groen blijven. Volgens de mythe is dit de reden dat de laurierboom, ook in de winter, een groenblijvende boom is. De sokkel waarop dit beeld staat is het enige dat rest van de villa die in 1865 in de Engelse tuin werd gebouwd en in 1955 werd afgebroken.

Lichtvoetig
Bronzen sculptuur van Helga Kock am Brink (Bocholt, 1960) Dit is het winnend ontwerp voor een kunsttoepassing ter gelegenheid van de herinrichting van het St. Plechelmusplein te Oldenzaal. Het kunstwerk staat symbool voor “tussen hemel en aarde”. Het is geplaatst en geschonken in 2013 door de gemeente Oldenzaal aan de Gelderman Stichting

Tip je vrienden

facebook twitter